ام دی اف هایگلاس چیست؟

ام دی اف هایگلاس در واقع همان ام دی اف با روکش ملامینه است که با یک لایه پلکسی گلاس (نوعی پلاستیک که از شیشه مقاوم تر و سبک‌تر است) پوشانده شده است و بسیار درخشنده و براق است.
برخلاف تصور رایج ام دی اف هایگلاس همیشه براق و سفید نیست و شامل طرح‌های مات با رنگ‌های تیره هم می‌شود که بسیار زیباست و علاقمندان مخصوص به خود را دارد.
روی ورق‌های هایگلاس معمولا بوسیله یک لایه پلاستیکی سلفون مانند پوشیده شده که وظیفه آن جلوگیری از ایجاد خط و خش در حین حمل و نقل است. این لایه سلفونی معمولا منقش به لوگوی شرکت سازنده ام دی اف است و تا پایان مراحل نصب محصول نهایی بر روی آن باقی می‌ماند.
از روکش های MDF هایگلس در ساخت میز، میز تحریر و قفسه ها نیز استفاده می شود. دلیل استفاده از این روکش ها در ساخت میز، ارزان قیمت بودن آن است. ساخت میز با استفاده از چوب طبیعی بسیار هزینه بر می باشد، از این رو ترجیح داده می شود از ام دی اف به همراه روکش هایی با طرح چوب بر روی آن استفاده شود.
از روکش های MDF هایگلس می توان به عنوان پنل چوبی در تزئین دیوارها نیز استفاده کرد. امروزه استفاده از این پنل ها در طراحی داخلی بسیار مرسوم شده است. همچنین از روکش ها و ورق هایگلاس در برخی حالت به عنوان کفپوش نیز استفاده می شود. البته شایان ذکر است این روکش ها از پلی وینیل هستند و مقاومت مناسبی در برابر آب دارند.
از عوامل اصلی انتخاب روکش های براق و مات هزینه آنها است. البته به صورت کلی قیمت روکش های براق بیشتر از روکش های مات می باشد. در کل هزینه روکش های ام دی اف به مراتب کمتر از سایر مواد تزئیناتی مانند فلزات و سرامیک ها است. مزیت دیگر استفاده از روکش های ام دی اف قابلیت تعویض راحت آنها است که نیاز به عملیات خراب کردن محل ندارد. یکی دیگر از مزیت هایی که روکش ها و ورق هایگلاس دارند تنوع رنگ و طرح آنها است. امروزه رنگ ها و طرح های بسیاری از این مواد در بازار موجود است و بسته به خواست مشتری می توان ایده های خلاقانه ای ایجاد کرد. درحالی که استفاده از فلزات و سایر مواد این امکان را فراهم نمی آورد. از مزیت های دیگری که روکش ها دارند استفاده از آنها در هر ابعادی است، یعنی استفاده از این مواد محدودیت ابعادی ندارند و حالت دهی به آن نیز ساده است.
از معایب این نوع روکش ها نیز می توان به عدم بازیافت پذیری آنها اشاره کرد. یکی دیگر از معایب روکش های هایگلاس عدم مقاومت آنها در برابر خراش و بریدگی است. معمولا این مواد در برخورد با اشیا تیز به راحتی خراشیده می شوند. آتش گیر بودن این روکش ها و در کل ام دی اف یکی از معایب عمده این مواد به حساب می آید. از این رو محل های استفاده از آنها محدود به مکان هایی است که خطر آتش سوزی وجود نداشته باشد.